• Det var en annons i BT…

    Det här skulle bli annorlunda.

    I höstas fick jag ett sms från en väldigt god vän. Han hade hittat ett uppdrag för mig i Borås Tidning. Någon sökte en “Datorkunnig”.

    Min första tanke var att det förmodligen var någon pensionärsförening som behövde en hemsida för kontakt mot omvärlden. Det skulle vara passande för mig. Ett ganska snabbt lätt jobb som kunde vara trevligt att genomföra!

    Så jag bestämde mig för att slå en signal till den presumtive kunden.

    Jag blev förvånad när en ändå ganska ung kille svarade.

    Han hette Fredrik, precis som jag och hade fastnat i problem när han skulle sätta upp sin hemsida. Jag lyssnade på vad han ville få utfört och insåg ganska snabbt att det här skulle bli annorlunda – det här var ett jobb utöver det vanliga.

    Fredrik var privatperson och jag är företagare.

    Jag sonderade terrängen och frågade lite om möjligheterna till att få ersättning för jobbet som skulle bli utfört och Fredrik var villig att betala för jobbet. Fredrik flackade lite kring summorna – han var själv osäker på vad det kunde kosta, men erbjöd mig möjligheten att få mellan 100 – 1000 kr i månaden för att jobba med honom.

     

    ” – det var ett jobb utöver det vanliga.”

    Jag förstod att någon verkligen behövde hjälp

    Mitt schema är knökfullt.

    Jag utför enormt mycket jobb.

    Det mesta jag gör leder inte till någonting. Det är bara förberedande jobb inför något som kan bli något i framtiden. Som att studera. Man får inte betalt nu.

    Alla måste överleva – därför sa mig min instinkt: – Nu tackar du för samtalet och lägger på! Det här kommer sänka dig till botten av havet. Du måste börja prioritera rätt! Du måste börja välja saker som ger dig inkomst.

    Men något annat sa till mig: – Den här killen behöver verkligen din hjälp, du kan inte lämna honom där han är.

    “Vill du se mer intervjuer med kändisar?”

    Jag förstod att någon verkligen behövde hjälp

    Så jag kom hem till Fredrik och tittade på sidan som skulle byggas. Jag visste ingenting om vad han gjorde – men jag såg att själv skulle han inte lyckas.

    Så jag tog beslutet att hjälpa honom.

    Och det var då jag förstod att det han har gjort är fantastiskt!

    Fredrik har intervjuat massa kändisar – det finns mycket material, som ska upp på hans hemsida – Mildamedium.se

    Fredrik skulle också vilja komma ut bland människor och intervjua fler kändisar – att bli social igen. Att ta sig ut i samhället.

    Men vi klarar det inte själva – så därför har jag satt upp en möjlighet att sponsra Fredriks hemsida. – Vill du vara med? Då kan du sponsra här…

    klicka på bilden här nedan...

    Annonsera

    När du sponsrar – så syns din annons här:



    Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

  • Hur får man mer klick på sina Google Adwords annonser?

    Vill du att folk ska klicka på dina Google Adwords Annonser?

    Kontakta mig:

    fredrik@needconsulting.se

    0734-223032

    Om (Clickthrough rate – CTR) – Håll i minnet: Vi har en CTR på 8.09%.

    Vi har 8,09% i CTR – Alltså hur många som klickar på vår annons när den syns i Webbläsaren. 8 utav 100 klickar alltså på våra annonser. Det är ok.

    Klickfrekvens (CTR): definition

    En kvot som anger hur ofta personer som tittar på din annons också klickar på den. Klickfrekvens (CTR) kan användas för att mäta hur väl dina sökord och annonser fungerar.

    • CTR anger antalet klick på din annons dividerat med antalet gånger som annonsen visades: klick ÷ visningar = CTR. Om du till exempel får 5 klick och 1 000 visningar blir CTR 0,5 %.
    • Var och en av dina annonser och sökord har en egen klickfrekvens, som visas i ditt konto.
    • Hög CTR är ett tecken på att användarna tycker att dina annonser är användbara och relevanta. CTR bidrar även till sökordets förväntade CTR (en del av Kvalitetsresultatet), som kan påverka dina kostnader och annonspositioner. Observera att vad som är en bra klickfrekvens beror på vad du marknadsför och i vilka nätverk.
    • Du kan använda CTR för att bedöma vilka annonser och sökord som ger bra resultat och vilka som behöver förbättras. Ju bättre sökorden och annonserna stämmer överens och knyter an till din verksamhet, desto större är chansen att användarna klickar på din annons när de söker med din sökordsfras.

    What is a Good Click Through Rate (CTR) on Google AdWords

    Average Clickthrough Rate (CTR)

    Clickthrough rate reveals how often people who view your ad end up actually clicking it. CTR can be used to help you determine the quality of your imagery, positioning, and keywords. Across all industries, the average CTR for a search ad is 1.91%, and 0.35% for a display ad.

    Here’s a look at the average CTR by industry:

     A question I often hear when reviewing a Google AdWords account with a prospect, or client, is ‘what is a good click through rate for keywords and ads”.  Unfortunately, there is no single answer to this as it varies dramatically from industry to industry and market to market. It can also vary greatly on devices.

    What is a good click through rate (CTR) on laptop most likely would be horrible on mobile devices for some and just the opposite for others.

    En annan sida anger följande:

    Based upon these factors, a good account CTR is 2%.

    Others would argue that 2% is too low. I’m not advocating that once you hit 2% CTR, you’re in the clear. You should constantly strive to improve CTR in conjunction with your cost per conversion and conversion rate goals. My stance is that with all factors considered in today’s PPC world, a 2% account CTR should be deemed good.

    Del 2 av att synas på nätet – 8 utav 100 klickar på våra annonser. Eller mer exakt 8,09%. Snittet är 2% för övriga.Vi…

    Publicerat av Need Fredag 25 augusti 2017



    Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

  • Hur blir man bäst på Google Adwords?

    Hur hamnar dina annonser högst upp på Adwords?

    Man kontaktar mig:

    fredrik@needconsulting.se

    0734-223032

    Om Average Position:

    Average position (Avg. Pos.): Definition

    A statistic that describes how your ad typically ranks against other ads. This rank determines in which order ads appear on the page.

    • The highest position is “1,” and there is no “bottom” position. An average position of 1-8 is generally on the first page of search results, 9-16 is generally on the second page, and so on. Average positions can be between two whole numbers. For example, an average position of “1.7” means that your ad usually appears in positions 1 or 2.
    • Your ad’s rank can change, causing its position on the page to fluctuate as well, so your average position can give you an idea of how often your ad beats other ads for position. However, the most important thing is to find what’s profitable for you, which might not be to show in the top position.
    • Average position may be less useful in optimizing for performance on the Google Display Network because of the diversity of websites on this network. If you want to measure performance on the Display Network, we recommend focusing on metrics such as conversions and ROI.
    • You can see an “Avg. Pos.” column for your ads, campaigns, and other elements, but average position is generally most useful to look at for your keywords. By seeing how your ad typically ranks when it’s triggered by one of your keywords, you can try to influence your position by changing the keyword’s bid.

    Hur hamnar man högst upp på Google Adwords?…

    Publicerat av Need Torsdag 24 augusti 2017



    Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

  • Hur sammanfogar text från flera celler i en kolumn till en cell i excel

    Här kommer en fortsättning på ett annat problem…

    Du har en lista i excel där du har ett namn följt av ett kommatecken och ett mellanslag i varje cell och i varje kolumn i 999 rader i excel…

    Men nu vill du slå ihop texten i alla celler till en enda cell.

    Då gör du såhär:

    Du.. bara……..

    ….

    oj nu somnade jag.

    Nej det gjorde jag inte.

    Jag dog där, precis som i alla filmer…

    Nej det gjorde jag inte heller.

    Hur gör du då?

    Gör så här:

    1. Du har text i celler A1:A999 (eller liknande)
    2. Sätt cell B1 till “=A1” – ta bort citattecknen…
    3. Sätt cell B2 till “=B1&A2” – ta bort citattecknen…
    4. Kopiera cell B2 hela vägen ner till B999 (man kan även kopiera B2, sedan välja cellerna B3:B999 och klistra in)
    5. Sedan kopierar du B999 och väljer Klistra in enbart värden (Ä) i en ny cell.

    Cell B999 kommer nu innehålla den sammanfogade textsträngen som du önskade få.

    Tacka mig gärna genom att länka till denna sidan eller dela på Sociala Medier eller upphöj mig till kung i ett varmt och skönt land med mycket bad och goda frukter.

    Känns det fortfarande luddigt och svårt – jag gör det gärna åt dig – snabbt, smutsigt och billigt. Inte svart. Det stod smutsigt…, inte svart alltså. Läs ordentligt.

    fredrik@needconsulting.se

    Läs mer: https://www.extendoffice.com/documents/excel/670-excel-add-text-to-beginning-end-of-cell.html



    Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail